Safe Work Australia - National Return to Work Strategy 2020-2030

Workers’ compensation systems aim to minimise the cost and impact of work-related injury and illness. There are 11 main workers’ compensation schemes in Australia – one for each of the eight Australian states and territories, and three Commonwealth schemes.
The differences between workers’ compensation schemes present significant challenges for national policy efforts and unlike Work Health and Safety (WHS) laws, there is limited appetite and incentive to pursue harmonised arrangements at this time.4
While specific arrangements vary between jurisdictions, supporting timely, safe and durable return to work for workers is a central objective of all schemes.
‘Return to work’ is about helping workers to get back to work or to stay at work while they recover from work-related injury or illness.5 It is a complex process in which many factors at the individual, organisational and system levels interact to influence a worker’s recovery, absence from work and the durability of their return to work. A positive return to work involves all systems working well together.
Policy work in this area has historically been undertaken by individual jurisdictions, with limited opportunity for national collaboration to achieve common objectives. Jurisdictions have continued to review and reform their return to work processes and systems to improve outcomes for workers and other stakeholders in the system.
Despite these efforts, challenges remain. While the number of claims from work-related injury and illness has decreased over the last two decades, return to work rates have largely remained the same.6 In addition, emerging trends such as increasing numbers of psychological injuries and whole-of-system shifts towards client-centric approaches present new opportunities to tackle these challenges from a national perspective.
It is with these opportunities in mind that Safe Work Australia developed the National Return to Work Strategy (the Strategy).

Source: https://www.safeworkaustralia.gov.au/national-return-to-work-strategy-2020-2030

Plan d'action national visant la prévention des risques en milieu de travail et la promotion de la santé globale 2019-2023

Le Plan d'action national visant la prévention des risques en milieu de travail et la promotion de la santé globale 2019-2023 vise à implanter, dans les établissements du réseau de la santé et des services sociaux, une culture d'organisation innovante et efficiente dans un contexte de changement. Il vise aussi à améliorer les pratiques de gestion, l'environnement de travail et la qualité de vie au travail du personnel des établissements de santé et de services sociaux, et par le fait même, à assurer la présence du personnel au travail par une réduction du ratio d'heures d'assurance salaire et du ratio d'heures en Commission des normes, de l'équité, de la santé et de la sécurité du travail. Il s'adresse à toute personne œuvrant au sein du réseau de la santé et des services sociaux, qu'elle soit employée, cadre, hors cadre, médecin ou bénévole.

Source: http://publications.msss.gouv.qc.ca/msss/document-002354/

CCHST - Rapport annuel 2018-2019

Le Centre canadien d'hygiène et de sécurité au travail (CCHST) a publié son Rapport annuel du Conseil 2018-2019, qui souligne les progrès accomplis, les étapes franchies et les contributions apportées par le CCHST dans le cadre de ses activités de promotion de la santé et du mieux-être physiques et psychologiques globaux des travailleurs canadiens. Le rapport, qui porte sur la période allant du 1er avril 2018 au 31 mars 2019, fait état d'une augmentation importante du rayonnement et de l'incidence du CCHST sur les travailleurs partout au pays.

Source: https://www.cchst.ca/newsroom/news_releases/AnnualReport_9Sept2019.html

Travailler sur une planète plus chaude: L’impact du stress thermique sur la productivité du travail et le travail décent

Les projections climatiques indiquent une augmentation de la fréquence et de l'intensité des phénomènes météorologiques extrêmes, avec notamment pour conséquence une perte d'emplois et de productivité. La hausse des températures à l'échelle du globe due au changement climatique rendra également plus courant le phénomène du «stress thermique». On entend par stress thermique une chaleur excessive par rapport à celle que le corps peut tolérer sans souffrir d'altération physiologique. Un tel excès de chaleur augmente la vulnérabilité et les risques professionnels des travailleurs; il peut entraîner des coups de chaleur, voire la mort. La multiplication des «îlots de chaleur urbains» – des zones où la chaleur se concentre à l'intérieur des villes en raison de la croissance démographique et de l'urbanisation – renforcera l'impact des vagues de chaleur, aggravant les risques auxquels sont exposés les travailleurs. Les mesures que le monde du travail doit prendre face au réchauffement planétaire sont notamment: politiques d'adaptation et mesures visant à protéger les travailleurs contre ces risques; stratégie globale pour atténuer les changements climatiques et limiter la hausse des températures; réformes structurelles pour aider les travailleurs agricoles à effectuer la transition vers d'autres secteurs; et mesures pour se préparer face aux aléas climatiques. Une approche cohérente du développement économique durable est tout aussi importante.

Rapport (en anglais): https://www.ilo.org/global/publications/books/WCMS_711919/lang--fr/index.htm
Résumé (en français): https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_712010.pdf

Safe Work Australia Operational Plan 2019–2020

This plan describes the activities to be undertaken by Safe Work Australia in performing its statutory functions during 2019–2020, within the total operating budget of $21M.

Source: https://www.safeworkaustralia.gov.au/doc/safe-work-australia-corporate-plan-2019-2023

La quatrième révolution industrielle et l’innovation sociale sur le lieu de travail

Les éléments fondamentaux du débat sur l'avenir du travail sont, dans leur grande majorité, les évolutions techniques. Dans le présent document de réflexion, nous nous concentrons sur l'innovation sociale dans le contexte de la numérisation et ses répercussions sur les emplois, les travailleurs et les lieux de travail de l'avenir, ainsi que sur les défis que ces évolutions posent aux réglementations et à la gouvernance en matière de sécurité et de santé au travail (SST).
Le document décrit la nouvelle société innovante et les nouveaux modèles d'entreprise, dans lesquels une partie accrue du travail est effectuée en ligne et en dehors des environnements de bureau, souvent par des travailleurs indépendants. Le besoin de résilience et de capacité d'adaptation des individus, les nouvelles catégories de travailleurs qui font leur apparition, ainsi que les défis spécifiques auxquels sont confrontés les nouvelles recrues et les travailleurs plus âgés sont également examinés, de même que la nécessité, pour les organisations actives dans le domaine de la SST, de réorienter leur action vers un soutien personnalisé aux travailleurs.

Source: https://osha.europa.eu/fr/tools-and-publications/publications/new-technology-and-social-innovation-work/view

Artificial Intelligence: Implications for the Future of Work

What does Artificial Intelligence (AI) have to do with workplace safety and health? NIOSH has been at the forefront of workplace safety and robotics, creating the Center for Occupational Robotics Research (CORR) and posting blogs such as A Robot May Not Injure a Worker: Working safely with robots. However, much remains unknown regarding the related field of AI, specifically the application of AI at work. AI is a broad transdisciplinary field with roots in logic, statistics, cognitive psychology, decision theory, neuroscience, linguistics, cybernetics, and computer engineering.   Machine learning (ML), a sub-discipline of AI, has led to the application of internet searches, ecommerce sites, goods and services recommender systems, image and speech recognition, sensor technologies, robotic devices, and cognitive decision support systems.

Source: https://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2019/08/26/ai/

ASTM E2920 - Standard Guide for Recording Occupational Injuries and Illnesses

This guide is intended to define work-related injuries and illnesses in a way that can be easily understood and measured across countries. These injuries and illnesses can be used to evaluate, compare, and continually improve management systems and programs related to worker safety and health. Although several levels of severity may be defined, the primary objective is to identify cases with meaningful connection to work and cases with such potential consequence that they have value for prevention purposes. The resultant data and incidence rates should improve global benchmarking consistency.

Source: https://www.astm.org/Standards/E2920.htm

New OSH indicator proposed for the UN Sustainable Development Goals

The World Health Organisation (WHO) and the International Labour Office (ILO) have developed a proposal for a new occupational safety and health (OSH) indicator for the United Nations' Sustainable Development Goals (SDGs), relating to Goal 8: “Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all”.
The new indicator captures deaths from diseases attributed to occupational risk factors (accounting for an estimated 73.3% of all work-related deaths), filling a substantial gap in coverage of Target 8.8 in the SDG Global Indicator Framework: “Protect labour rights and promote safe and secure working environments for all workers, including migrant workers, in particular women migrants, and those in precarious employment”.

Source: https://osha.europa.eu/fr/oshnews/new-osh-indicator-proposed-un-sustainable-development-goals

The evolution of the OHS profession in New Zealand

This article examines the evolution of the OHS profession in Aotearoa New Zealand (hereafter New Zealand) and we argue that development of a profession cannot be considered in isolation at one moment in time. We show that an occupational group develops as a result of historical contextual issues that shape how stakeholders perceive the need for, status, and role of that group, and whether it should be seen as a distinct trade or a profession. We also provide a working definition of “a profession” and outline the early development of New Zealand’s generalist OHS professions in New Zealand. We conclude with a discussion of the key themes and future challenges facing the OHS profession in New Zealand. We commence, however, with a brief explanation of the methodology applied in this exercise.

Source: Peace, C., Lamm, F., Dearsly, G. et Parkes, H. (2019). Safety Science, 120, 254-262.
https://doi.org/10.1016/j.ssci.2019.07.005

The Value of Occupational Health Research

History, Evolution and Way Forward
This report has approached the ‘value' of OH research from a general OH perspective i.e. improving health, wellbeing and functional capability of the working age population, a societal and public health perspective and an economic perspective.
These elements have been addressed by: a brief scoping review of workplace interventions with economic evaluations, qualitative interviews of key stakeholders in the field of OH research, and supplemented by an overview of related reports and publications, including those on occupational epidemiology and other OH research areas.
Systematic reviews to evaluate the cost-effectiveness of OH interventions6-9 have identified poor methodological quality as a key barrier to drawing meaningful conclusions. It has been five years since the most recent review so we undertook a brief scope of the literature and its methodological quality to explore whether there had been any improvement since then in the quality of economic evaluations. We found a relatively low number of intervention studies in OH research that incorporated economic evaluations. Few were cost-effective or costbeneficial.
For the majority, the economic evaluations were typically of low methodological quality and often from an ‘employer' perspective only. Only a small number included a broader societal perspective. The majority of studies did not consider a long-term time horizon nor use any extrapolation or modelling approaches.

Source: https://www.som.org.uk/sites/som.org.uk/files/SOM_Value_OH_Research_June2019.pdf

Vers un droit du travail 3.0

Le droit du travail se retrouve aujourd’hui confronté aux bouleversements sans précédents engendrés par les révolutions des technologies de l’information et de la biotechnologie. Moyens de contrôle « augmentés » de l’activité des salariés, essor des plateformes numériques, implantation croissante de l’intelligence artificielle :autant de défis posés aussi bien aux entreprises et aux partenaires sociaux qu’aux pouvoirs publics.
C’est que le fait (numérique) précède le droit, qui plus est dans un contexte de mondialisation des économies où par exemple le marché des Chatbots – les assistants virtuels en ligne – représente d’ores et déjà un poids économique considérable, et accuse une croissance constante.
Mais loin d’une simple utilisation statique de l’outil, la diversité des fonctionnalités offertes en fait également un vecteur d’évolutions sociétales qui questionnent au plus profond sur la nature même de la relation de travail, jusqu’à la place du travailleur salarié.
En effet, un droit du travail 3.0 aux interactions humaines de plus en plus limitées, semble ainsi se dessiner, et nécessite d’ores et déjà d’être examiné à travers ses différentes manifestations.

Source: https://www.institutdiderot.fr/vers-un-droit-du-travail-3-0/

Travailler derrière les barreaux

Dans cette édition de HesaMag, nous avons mis l'accent sur les conditions de travail derrière les barreaux. Travailler en prison, c'est travailler en marge de la société. Travailler en tant que prisonnier et travailler avec les détenus est un travail très ordinaire en termes d'actions et de tâches réelles accomplies. Mais le contexte dans lequel le travail est effectué est radicalement différent du monde "extérieur". C'est une question qui est rarement abordée dans le domaine de la santé au travail.

Source: (2019). HesMag (19).
https://www.etui.org/fr/Themes/Sante-et-securite-Conditions-de-travail/HesaMag/?utm_source=Hesamail_July2019

L'industrie du futur

L'usine du futur est à nos portes. La transition de l'industrie française vers le modèle de l'usine connectée, dans le sillage du projet « Industrie 4.0 », dont l'Allemagne a donné le coup d'envoi dès 2011, est désormais une réalité. Et pour être porteuse d'espoirs, elle n'en suscite pas moins nombre d'interrogations. Comment les entreprises appréhendent-elles cette 4 e révolution industrielle ? L'industrie française y trouvera-t-elle un nouveau souffle face à la concurrence internationale ? L'humain est-il menacé par la machine ? Quelle place pour la prévention des risques professionnels dans les mutations en cours ?

Source: (2019). Travail & Sécurité, (806).
http://www.travail-et-securite.fr/ts/dossier/L%E2%80%99INDUSTRIE%20DU%20FUTUR.html

Québec - Modifications réglementaires au Code de sécurité pour les travaux de construction

Le 3 juillet dernier, des changements réglementaires ont été apportés au Code de sécurité pour les travaux de la construction (CSTC). Ces changements impacteront prochainement le cours Santé et sécurité générale sur les chantiers de construction (SSGCC).

Source: https://www.asp-construction.org/component/content/article?id=135

HSE - Annual Report and Accounts for 2018/19

The Health and Safety Executive publishes an Annual Report on the performance of its functions, as required by the Health and Safety at Work Act 1974. It shows how the organisation has performed against published work plans so that stakeholders can see how we are delivering. It also includes a section on the HSE Accounts.

Source: https://www.hse.gov.uk/aboutus/reports/ara-2018-19.pdf

Eurofound - Consolidated annual activity report of the Authorising Officer for the year 2018

This report describes Eurofound's activities, particularly its research, information and communication programmes and policy achievements, in relation to the objectives set in the Work Programme 2018. It also covers the management and external evaluation control systems, key performance indicators, and financial and HR information. Eurofound's key research findings and how they are embedded in the current policy context are also presented in Living and working in Europe 2015-18, Eurofound's yearbook.

Source: https://www.eurofound.europa.eu/fr/publications/annual-report/2019/consolidated-annual-activity-report-of-the-authorising-officer-for-the-year-2018

La CNESST en bref - année 2018

Cette publication présente un portrait sommaire d'information financière ainsi que diverses statistiques sur les grands secteurs de la mission de la CNESST. Elle contient des informations relatives aux lésions professionnelles, au programme Pour une maternité sans danger, des données portant sur les normes du travail et sur l'équité salariale, quelques données sur la prévention, un portrait financier, certaines données sur les recours ainsi que quelques comparaisons interprovinciales. Les données sont soit extraites de rapports comptables ou statistiques existants soit produites à partir des systèmes respectifs.?

Source: https://www.cnesst.gouv.qc.ca/Publications/200/Pages/DC_200_1047.aspx

Anses - Rapports d'activité 2018

2018 a été une année riche en termes d'enjeux de sécurité sanitaire. Sollicitée sur de nombreuses questions, l'Anses s'est sans relâche mobilisée pour assurer ses missions afin de mieux connaître et évaluer les risques auxquels les populations et l'environnement sont confrontés au quotidien.

Source: https://www.anses.fr/fr/system/files/RA2018.pdf

EU-OSHA - Rapport annuel 2018

Le rapport annuel 2018 explique comment l'EU-OSHA a poursuivi son objectif visant à garantir l'existence de lieux de travail plus sûrs et plus sains en Europe.
Parmi les étapes importantes figurent le lancement de la campagne 2018-2019 «Lieux de travail sains - Maîtriser l'usage des substances dangereuses», ainsi que les publications relatives au projet sur la santé et la sécurité dans les micro et petites entreprises et au projet prospectif sur le risque nouveau et émergent que présente la numérisation. Les conclusions tirées dans le cadre de ces projets serviront de base à l'élaboration des politiques et d'inspiration pour la mise au point d'une future campagne sur les lieux de travail sains.

Source: https://osha.europa.eu/fr/highlights/annual-report-2018-year-collaboration-commitment-and-campaigning

IRSST - Rapport d'activité 2018

La science en action
Rédigé sous le thème La science en action, le rapport annuel 2018 de l’IRSST présente les principales réalisations scientifiques et techniques de l’année et liste, par champ de recherche, l’ensemble des projets dont les travaux ont débuté en 2018, les rapports édités, les vidéos tournées et les articles publiés dans des revues scientifiques.

Source: https://www.irsst.qc.ca/institut/organisation/rapport-activite

CNESST - Rapport annuel de gestion 2018

Le Rapport annuel de gestion de la CNESST fait état des résultats obtenus pour l’exercice financier 2018 à l’égard des objectifs du Plan stratégique 2017-2019. De plus, ce document fait le point sur la gestion des ressources et répond aux différentes exigences législatives et gouvernementales en vigueur. Enfin, il présente les états financiers audités, dont ceux du Fonds de la santé et de la sécurité du travail.

Source: https://www.cnesst.gouv.qc.ca/Publications/400/Pages/DC-400-2032-12.aspx

WorkSafe BC - 2018 Annual Report and 2019–2021 Service Plan

Our annual reports share our performance results and financial highlights for the previous year. Our current annual report, noted below, also includes information about our service plan.

Source: https://www.worksafebc.com/en/about-us/what-we-do/our-annual-report

A national Health and Work Strategy: a search for evidence

Background: The Health and Safety Executive’s new Health and Work Strategy is based on an up-to-date assessment of workplace health priorities. Rather than replicating traditional prioritization approaches, a broader assessment of health and work priorities was carried out using a range of stakeholders.
Aims: To develop a set of health priorities for further research and intervention activity.
Methods: Four exercises were carried out, including internal prioritization, two external web-hosted questionnaire studies of younger workers and occupational health professionals, focus groups and tele-depth interviews with workplace health and safety professionals.
Results: The highest rated internal priorities (weighted priority scores) were identified as mesothelioma (70), lung cancer (69.25), chronic obstructive pulmonary disease (COPD; 69), musculoskeletal disorders (MSDs; 66.25), hearing loss (65.75), stress (65.5), asthma (64.5) and hand-arm vibration syndrome (61.5). Using the three highest ranked criteria developed by occupational health professionals ((i) the preventability of the condition, (ii) the impact of the condition and (iii) the number of workers affected), mesothelioma, lung cancer, COPD, MSDs, hearing loss, stress and asthma were identified as the top seven priorities. Generic issues identified included ageing and work, obesity, newer technologies, and ethnicity and cultures of workforces. Apprentices identified stress, depression, anxiety, musculoskeletal and respiratory disorders, fatigue and workload as important workplace health considerations.
Conclusions: This process identified a number of expected and new areas of health research interest. We believe the findings reflect the real world requirements of work as assessed by occupational health and safety practitioners and workers.

Source: Fishwick, D., Bradshaw, L., Bishop, B., Burger, M., Frost, G., Warren, N. et Curran, A. (2019). Occupational Medicine, 69(2), 118-125.
https://doi.org/10.1093/occmed/kqz001

Working conditions in a global perspective

Job quality is a major focus of policymakers around the world. For workers, the enterprises that employ them and for societies, there are benefits associated with high-quality jobs, and costs associated with poor-quality jobs. This report – the result of a pioneering project by the International Labour Organization and Eurofound – provides a comparative analysis of job quality covering approximately 1.2 billion workers in Europe, Asia and the Americas. It analyses seven dimensions of job quality: the physical environment, work intensity, working time quality, the social environment, skills and development, prospects, and earnings, finding both important differences and similarities between countries. By analysing positive and negative aspects of job quality in different countries and societies, the report provides a way to look beyond national explanations, to see how some groups of workers are affected more than others and understand the particular issues for women workers around the world – in support of evidence-based policymaking to improve job quality.

Source: https://www.eurofound.europa.eu/fr/publications/report/2019/working-conditions-in-a-global-perspective

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