2010-03-01 12:00 - Messages

Prevention in Health Reform

Health reform or the Patient Protection and Affordable Care Act was passed by the House of Representatives on March 21, 2010, and signed by the President on March 23, 2010. While even the passive follower of health reform surely recognizes the historic nature of this event, many of the details are not well understood—specifically the prevention provisions in the bill and the implications for workplace safety and health. I have summarized a few of the prevention provisions below and some of the possible implications for occupational safety and health.

Source : http://www.cdc.gov/niosh/blog/nsb032910_reform.html

Le Conseil d'administration de l'OIT approuve une nouvelle liste des maladies professionnelles

Le Conseil d'administration du Bureau international du Travail (OIT) a approuvé une nouvelle liste de maladies professionnelles lors de sa réunion du 25 mars 2010. destinée à venir en aide aux pays pour la prévention, l'enregistrement, la déclaration et, le cas échéant, l'indemnisation des maladies causées par le travail, cette nouvelle liste remplacera celle qui figure en annexe à la recommandation (n° 194) concernant la liste des maladies professionnelles et l'enregistrement et la déclaration des accidents du travail et des maladies professionnelles, adoptée en 2002.

Source : http://www.ilo.org/global/lang--fr/WCMS_125005/index.htm

Soins à domicile

Les soignants à domicile sont confrontés à des contraintes physiques et psychologiques importantes. Ils doivent de plus en plus prendre en charge des pathologies lourdes et travaillent au domicile, seuls face aux patients. La prévention des risques professionnels dans ce secteur passe par une formation continue, par une écoute et des échanges facilités, et par l'adaptation de l'organisation du travail et des interventions.

Source : http://www.inrs.fr/inrs-pub/inrs01.nsf/IntranetObject-accesParIntranetID/OM:Document:DE2F99BE077A84F9C12576EF005F8E83/$FILE/Visu.html

Les institutions et les acteurs en santé au travail au Québec et en France

Au Québec comme en France, l'environnement institutionnel dans le domaine de la santé et de la sécurité au travail présente une grande densité. La loi québécoise du 21 décembre 1979, orchestrant l'ensemble du dispositif, a placé en son cœur la Commission de la santé et de la sécurité du travail. Elle cumule toutes les fonctions constitutionnelles en matière de prévention et de réparation. Elle est assistée par un corps d'inspection et s'appuie sur le réseau public de santé. En France, le paysage est plus éclaté. Il n'existe pas d'organisme équivalent. L'inspection du travail intervient pour s'assurer du respect des normes. Les organismes de sécurité sociale, qui prennent en charge les lésions professionnelles, incitent les employeurs à faire de la prévention. Les médecins du travail sont des travailleurs subordonnés, liés aux entreprises dans lesquelles ils interviennent. Dans les établissements, plusieurs acteurs héritent de missions diverses. L'étendue de la responsabilité de l'employeur est plus importante en France.

Source : http://www.pistes.uqam.ca/v12n1/articles/v12n1a6s.htm

Improving health and safety

An analysis of HSE’s risk communication in the 21st century
What constitutes state-of-the-art risk communication? Which practices may be considered anachronistic? Does HSE use the most effective means to communicate risks? Which theories and tools are most apposite for the appraisal of HSE’s risk communication? What policy recommendations would help the Executive to improve its performance in this area? To answer these crucial questions this report develops an in-depth analysis of HSE’s communication practices. The researchers explore HSE’s risk communication in two specific cases: that of the Buncefield oil storage incident of 2005 and that of the proposed development at the Oval cricket ground in London. The researchers conducted face-to-face interviews of the critical actors involved in each case. These interviews support a robust qualitative analysis of current risk communication practices. The analysis employs the latest theoretical and empirical knowledge from the academic discipline of risk communication. The authors conclude that the HSE has engaged third parties successfully to develop a proactive risk communication when faced with a major incident. For most decisions, however, HSE still relies on communication practices derived from the consensual, expert-led model with which the Executive operates. The authors formulate five critical recommendations to adapt HSE’s risk communication towards a more proactive model.

Source : http://www.hse.gov.uk/research/rrhtm/rr785.htm

Balancing Open Government and Privacy Protection

One of the primary mechanisms for creating an open Government is publishing information online in an open format that can be retrieved, downloaded, indexed, and searched by commonly used web search applications. Although there is a great desire for openness, there are competing demands in health and safety surveillance and research for protection of information whose release would threaten national security, invade personal privacy, breach confidentiality, or damage other genuinely compelling interests. These competing needs present significant challenges when creating policies for planning, developing, and deploying public use datasets based on health and safety research, surveillance, and field evaluations. Policies for releasing and sharing data from these activities must balance the study participants' rights to privacy and requirements to protect confidential business information against public health benefits and the need for timely and transparent development of science-based policies.

Source : http://www.cdc.gov/niosh/blog/nsb030110_privacy.html

Dossier : Les services alimentaires

Les services alimentaires servent parfois de repaire à bien des dangers ! Certains passent inaperçus, d'autres sont ignorés. Ce dossier les met au menu du jour.
Objectif prévention - Volume 33, no 1, janvier 2010

Source : http://asstsas.qc.ca/francais/publications/op_33_1_titres_encarts.html

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