2016-03-01 12:00 - Messages

La gestion des risques en santé publique au Québec : cadre de référence

Ce cadre de référence en gestion des risques* en santé publique vise à accompagner les intervenants en santé publique du réseau québécois de la santé qui évaluent et gèrent des risques à la santé.
Le présent cadre de référence s’adresse aux équipes6 de santé publique, ce qui inclut les directeurs de santé publique, ainsi que tous les professionnels et les gestionnaires qui évaluent ou gèrent des risques à la santé. Il s’adresse spécifiquement aux domaines de la santé environnementale (SE), de la santé au travail (SAT) et des maladies infectieuses (MI). Il pourrait aussi être utile à d’autres domaines comme ceux reliés à la prévention des traumatismes ou à l’évaluation des impacts à la santé.
Ce cadre s’applique plus spécifiquement à des risques qui touchent ou pourraient toucher l’intégrité physique des personnes. Cependant, le processus proposé pourrait aussi s’appliquer à des risques à la santé psychique ou à des risques sociaux.

Source: https://www.inspq.qc.ca/publications/2106

CNESST - Planification des travaux réglementaires

La CNESST dispose d'une planification des travaux réglementaires précisant les besoins et les objectifs pour l'année 2016 concernant les modifications requises aux normes et règlements qui sont sous sa responsabilité. Adoptée par le conseil d'administration, cette planification tient compte de la planification stratégique et des priorités d'évolution en matière de santé et sécurité du travail. Elle assure une vision commune des travaux en cours. Annuellement, elle sera mise à jour pour tenir compte de l'évolution des travaux réglementaires.​​

Source: http://www.csst.qc.ca/publications/1000/Pages/DC-1000-218.aspx

The bigger picture. Assessing economic aspects of chemicals substitution

Assessing the economic aspects of substitution is a complex task. Even in cases where substitution is a relatively straightforward process of replacing one chemical with
another, basing an economic assessment on a comparison of the price per kilo is often irrelevant. Progressive companies, as featured in this report, know that one must include several other factors when assessing the true costs of hazardous chemicals and the benefits of replacing them.
Assessing the socioeconomic aspects when regulating hazardous substances can be even more challenging. Nevertheless, such assessments need to be based on the very same big picture outlook. The use of hazardous chemicals is often accompanied by additional costs, including employee health measures and handling of hazardous waste, to name a few. And while there may be a negative economic impact for a company that has to substitute a substance it is dependent on, there are also opportunities and potential financial benefits for other companies, for example producers of alternatives and progressive competitors that have already made the substitution.
To summarise, a proper assessment should include and analyse all extra charges surrounding hazardous chemicals and the costs and benefits for all involved parties, including society as a whole. Failing to include these aspects in the assessment may lead to the wrong conclusion and in the end regulation that counteracts its purpose of driving innovation.

Source: http://chemsec.org/images/The_bigger_picture_160217_print.pdf

Indoor workplaces

Recommended procedure for the investigation of working environment
Indoor workplaces are found in a wide variety of working environments such as offices, sales areas, hospitals, schools and preschool childcare facilities, and libraries. By definition, tasks involving hazardous substances (such as those encountered in a chemical laboratory) are not performed at such workplaces, nor do they include high-noise areas, such as workshops.

Source: http://www.dguv.de/ifa/Publikationen/Reports-Download/Reports-2016/Report-Indoor-workplaces/

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