Rapport sur les maladies et pathologies professionnelles dans l’industrie et les moyens à déployer pour leur élimination

L’industrie. Environ trois millions de personnes travaillent dans le secteur, malgré la destruction massive d’emplois ces dernières décennies. Parmi eux, ces ouvriers, ces invisibles dont le travail est essentiel à répondre aux besoins matériels. Ils, elles sont la catégorie la plus touchée. Bien sûr, on peut contracter des maladies professionnelles dans tous types de postes de travail, y compris ailleurs que dans l’industrie. Mais il faut bien dire que les unités de production industrielle sont des lieux où l’on est particulièrement exposé. Parce que c’est là que l’on manipule la matière, y compris la matière dangereuse, pour la transformer par des procédés parfois lourds, et parfois complexes. Parce que c’est là que les machines les plus gigantesques s’agitent, que les tonnes de marchandises s’accumulent, se stockent, transitent. Parce que c’est là un des lieux où s’exercent le plus, peut-être, les contradictions du monde, avec des restructurations, des mutations, des réorganisations. Et comment négliger les effets des évolutions des activités industrielles, qui se modifient avec l’utilisation de nouvelles techniques et de nouvelles technologies pour produire autrement, et utilisent de nouveaux modes de production et d’organisation en recourant à la
fragmentation et à l’externalisation des tâches, ou encore à l’automatisation, la robotisation et la numérisation?

Source: http://www.assemblee-nationale.fr/15/rap-enq/r1181.asp

Santé au travail: vers un système simplifié pour une prévention renforcée

Rapport remis au Premier ministre, Édouard Philippe, le 28 août 2018, en présence de la ministre du Travail, Muriel Pénicaud, et de la ministre des Solidarités et de la Santé, Agnès Buzyn.
Mission confiée à Charlotte Lecocq, députée du Nord, Bruno Dupuis, consultant senior en management, Henri Forest, ancien secrétaire confédéral CFDT, avec l’appui de Hervé LANOUZIERE, Inspection générale des affaires sociales.

Source: https://travail-emploi.gouv.fr/IMG/pdf/rapport_lecocq_sante_au_travail_280818.pdf

Les technologies de surveillance: La recherche du bien-être du XXIe sièlce?

Quel est le type de technologie de surveillance qui vous a aidé à vous sentir mieux? A-t-il eu cet effet sur le long terme? S'agissait-il du logiciel qui vous forçait à prendre une pause ou du podomètre qui attirait votre attention sur le fait que vous ne bougiez pas assez? Ou était-ce l'outil de discussion professionnel grâce auquel vous pouviez garder le contact avec vos collègues? Ces technologies ne sont-elles que des gadgets ou davantage? Si elles sont davantage que des gadgets, peuvent-elles nous aider dans notre recherche du bien-être?
Le présent article vise à répondre à toutes ces questions. Nous commençons par expliquer ce que l'on entend par technologies de surveillance, bien-être et technologies de surveillance en faveur du bien-être. Ensuite, nous abordons l'invasion du lieu de travail par la surveillance électronique traditionnelle des performances professionnelles (SEP) et les technologies de l'information et de la communication (TIC) et la comparons avec les technologies de surveillance en faveur du bien-être. À partir de cette analyse, il est possible de définir cinq grands défis qui devront disparaître ou être surmontés pour que les technologies de surveillance atteignent leur maturité. Enfin, nous clôturons cet article par une brève conclusion.

Source: https://osha.europa.eu/en/tools-and-publications/publications/monitoring-technology-workplace/view

Impression 3D et fabrication additive - Conséquences pour la santé et la sécurité au travail

Le présent article sur l'impression 3D a été établi à la demande de l'Agence européenne pour la sécurité et la santé au travail (EU-OSHA). Ses auteurs passent en revue quelques questions essentielles concernant les possibilités et les défis liés à l'industrie émergente de l'impression 3D pour les employeurs, les travailleurs et les nouveaux entrepreneurs qui travaillent à partir de leur domicile ou dans des lieux de travail informels. L'objectif de ce document de réflexion est de présenter l'impression 3D et d'étudier son incidence possible tant sur l'environnement de travail existant que sur le nouvel environnement de travail. Enfin, il présente quelques recommandations à mettre en oeuvre à l'échelle européenne concernant les mesures qui peuvent être prises afin de garantir que l'impression 3D favorise un environnement de travail plus sûr, plus sain et plus épanouissant, tant dans le cadre des relations employeur-travailleur existantes que dans le cas des nouveaux «auto-entrepreneurs» informels.

Source: https://osha.europa.eu/en/tools-and-publications/publications/3d-printing-new-industrial-revolution/view

The future of the (e-)retail sector from an occupational safety and health point of view

E-retailing, which continues to grow, is a challenging sector, for example in terms of high consumer expectations and demands.
The difficult working conditions associated with the sector as a result of the high value employers place on efficiency — such as long working hours and fast picking rates — have become well known.
This article explores the safety and health implications that workers in the e-retail sector face, and considers what is being done to manage their safety and health.

Source: https://osha.europa.eu/en/tools-and-publications/publications/future-e-retail-sector-occupational-safety-and-health-point-view/view

"Negotiating the algorithm”: Automation, artificial intelligence and labour protection

This paper aims at filling some gaps in the mainstream debate on automation, the introduction of new technologies at the workplace and the future of work. This debate has concentrated, so far, on how many jobs will be lost as a consequence of technological innovation. This paper examines instead issues related to the quality of jobs in future labour markets. It addresses the detrimental effects on workers of awarding legal capacity and rights and obligation to robots. It examines the implications of practices such as People Analytics and the use of big data and artificial intelligence to manage the workforce. It stresses on an oft-neglected feature of the contract of employment, namely the fact that it vests the employer with authority and managerial prerogatives over workers. It points out that a vital function of labour law is to limit these authority and prerogatives to protect the human dignity of workers. In light of this, it argues that even if a Universal Basic Income were introduced, the existence of managerial prerogatives would still warrant the existence of labour regulation since this regulation is about much more than protecting workers' income. It then highlights the benefits of human-rights based approaches to labour regulation to protect workers' privacy against invasive electronic monitoring. It concludes by highlighting the crucial role of collective regulation and social partners in governing automation and the impact of technology at the workplace. It stresses that collective dismissal regulation and the involvement of workers' representatives in managing and preventing job losses is crucial and that collective actors should actively participate in the governance of technology-enhanced management systems, to ensure a vital “human-in-command” approach.

Source: https://www.ilo.org/employment/Whatwedo/Publications/working-papers/WCMS_634157/lang--en/index.htm

HSA - Annual Report 2017

This is the second annual report under the Authority's strategy for 2016 to 2018. The Authority achieved a challenging and broad programme of work in 2017.

Source: http://www.hsa.ie/eng/Publications_and_Forms/Publications/Corporate/Annual_Report_2017.html

Preventing disease through a healthier and safer workplace

This assessment is a comprehensive report combining: a) the key evidence linking diseases and injuries to occupational risks; b) a quantitative assessment of the disease burden attributable to selected occupational risks; and c) a compilation of general interventions and selected examples of occupational and environmental interventions that successfully improve health.
This study estimates that in 2015, more than 1.2 million deaths globally were attributable to occupational risks, which represent 2.1% of all deaths in the general population. When accounting for both deaths and disability, the fraction of the global disease burden in the general population due to occupation amounts to 2.7%. Noncommunicable diseases contribute 70%, injuries 22% and infectious diseases 8% to the total disease burden from occupational risks. Low- and middle-income countries are disproportionally affected by occupational death and disease.
This study provides an approximate estimate of how much disease can be prevented by reducing occupational risks to health. The analysis uses a combination of approaches with a clear focus on comparative risk assessment methods, which apply detailed exposure and exposure-risk information. Of the 1.2 million deaths attributable to occupation, 1.1 million (90%) were estimated using comparative risk assessment methods, and the remaining using more limited epidemiological data and expert opinion. While the evidence has shown that many diseases are caused by occupational risks to health, to date, only a limited number of those
could be quantified, suggesting that the disease burden from occupational risks presented in this report remains a conservative estimate.
This assessment summarizes extensive information on interventions to reduce the burden of disease due to occupation. It lists general interventions by disease or injury as well as selected examples of occupational and environmental interventions from the epidemiological literature. Occupational risks, in this study, include physical, chemical, biological and psychosocial risks, working conditions and the built environments of workplaces.

Source: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272980/9789241513777-eng.pdf

La CNESST en bref - année 2017

Cette publication présente un portrait sommaire d'information financière ainsi que diverses statistiques sur les grands secteurs de la mission de la CNESST. Elle contient des informations relatives aux lésions professionnelles, au programme Pour une maternité sans danger, des données portant sur les normes du travail et sur l'équité salariale, quelques données sur la prévention, un portrait financier, certaines données sur les recours ainsi que quelques comparaisons interprovinciales. Les données sont soit extraites de rapports comptables ou statistiques existants soit produites à partir des systèmes respectifs.

Source: http://www.cnesst.gouv.qc.ca/Publications/200/Pages/DC_200_1047.aspx

Trends and topics in occupational diseases over the last 60 years from PubMed

Objectives: The purpose of this study was to provide an analysis of scientific production on occupational diseases (OD) during the period 1945–2015 in order to describe publication trends on that topic and identify the major diseases as well as the predominant actors (journals, countries) involved in this field.
Methods: A PubMed search was carried out to extract articles related to occupational diseases during the period 1 January 1945 to 31 December 2015 using a specific query. Data were downloaded from PubMed in Extensible Markup Language (XML) and processed through a dedicated parser.
Results: A total of 160 025 articles were retrieved from 7127 journals. One third of these articles were published in 39 journals: the core journals according to Bradford's law. Following exponential growth, OD publications reached a plateau in 2007. The overall dynamics of the OD field are heterogeneous with differences between subfields: psychological diseases emerged in the 1990s while “traditional” OD are less studied nowadays. Despite a sharp decrease in the proportion of publications, the most productive country remains the USA with 14.5% of the OD publications over the period but Scandinavian countries are, proportionally, the most active in research and publication on OD.
Conclusions: The proportion of publications on OD is decreasing in Medline, except for specific subfields of OD. This is discrepant with the global burden of occupational diseases.

Source: Gehanno, J. F., Postel, A., Schuers, M. et Rollin, L. (2018). Scandinavian journal of work, environment & health.
http://dx.doi.org/10.5271/sjweh.3750

Occupational safety and health in public health emergencies

A manual for protecting health workers and responders
This manual provides an overview of the main OSH risks faced by emergency responders during disease outbreaks and other emergencies, such as natural disasters, chemical incidents, radiological emergencies and emergencies involving conflicts. The intent is to assist organizations and workplaces to better prepare and respond to these events. The manual, which is particularly focused on needs in low-resource settings, provides technical guidance on good practices and procedures in establishing systems that can: 1) reduce occupational exposures, injury, illness and death among response workers; 2) decrease stress and reduce fears; and 3)
promote the health and well-being of health-care and other response workers.
The manual has three main parts. Chapters 1 to 3 cover managerial and technical tools and strategies for managing OSH in emergency situations. These tools include an OSH management systems approach for use in emergencies, an incident command system (ICS), OSH controls and standard precautions and their application during emergencies. Chapters 4 to 8 cover OSH hazards in different types of emergencies, such as outbreak situations covering clinical and community response settings, chemical incidents, radiation incidents and natural disasters, as well as conflict situations. The Appendix includes a collection of tools and resources compiled from various resources that are intended to provide practical support to users on different aspects of OSH in emergencies and outbreaks.

Source: http://www.who.int/occupational_health/Web_OSH_manual.pdf

GRI 403: Occupational Health and Safety

The new Standard aligns with key international instruments from the International Labour Organization (ILO) and with ISO 45001. And, in accordance with due process, the update was carried out by a diverse group of stakeholders that brought a combination of knowledge and experience in occupational health and safety.

Source: https://www.globalreporting.org/standards/media/1910/gri-403-occupational-health-and-safety-2018.pdf

Restitution de l'exercice de prospective Plateformisation 2027

Associant plusieurs partenaires, l'INRS a piloté des travaux de prospective sur le thème de la plateformisation de l'économie et ses
conséquences possibles en santé et sécurité au travail d'ici 2027. À partir d'hypothèses, ont été formulés quatre scénarios permettant d'identifier quelques enjeux en santé-sécurité et des conséquences sur l'emploi et le travail de demain.
Des projections dans deux secteurs mettent en évidence les points de vigilance et les opportunités en termes de prévention des risques professionnels. Enfin, sont évoqués les principes généraux de prévention au vu de ce nouveau modèle économique.

Source: Leïchle, J., Defrance, M. Malenfer, M., Héry, M. (2018). Références en santé au travail (154), 105-113.
http://www.rst-sante-travail.fr/rst/pages-article/ArticleRST.html?ref=RST.TM 45

CAN/CSA-Z1001-18 - Occupational health and safety training

This Standard specifies requirements for management and administration of OHS training, identification of OHS training needs, and outlines the development, implementation, and maintenance of an OHS training program and courses. It also specifies how to select training providers with the appropriate qualifications and the requirements for the design and delivery of OHS training courses. Informative Annexes provide guidance on how to implement the requirements of this Standard, it includes information on adult education principles (see Annex A), training for new workers (see Annex C), training for supervisors (see Annex D), training for health and safety committees and health and safety representatives (see Annex F). It also provides guidance on high-risk training (see Annex H). Samples of a training needs assessment (see Annex B), supervisor training matrix (see Annex E), training provider evaluation (see Annex G), trainee evaluation forms (Annex I) and training course conformance checklist (see Annex J) are also included that can be customized for the specific needs of the user.

Source: https://store.csagroup.org/ccrz__ProductDetails?viewState=DetailView&cartID=&sku=CAN/CSA-Z1001-18&isCSRFlow=true&portalUser=&store=&cclcl=fr_CA

Anses - Contrat d'objectifs et de performance 2018-2022

Le présent contrat définit les grandes orientations stratégiques et les objectifs qui permettront à l'Anses de continuer à remplir de façon performante ses missions de sécurité sanitaire : contribuer à protéger la santé humaine, animale, végétale et les écosystèmes, à prévenir les risques émergents, et ainsi répondre aux attentes des pouvoirs publics.
Ce nouveau contrat d'objectifs et de performance résulte d'une démarche qui a mobilisé l'établissement et ses tutelles pendant l'année 2017 (10 réunions de groupes de travail associant les équipes de l'Anses et des tutelles, plusieurs comités de pilotage avec les directeurs généraux, nombreux échanges) et s'appuie sur les recommandations de la mission d'évaluation du COP précédent (CGEDD - IGAS - CGEFI - CGAAER) dont le rapport a été rendu à l'été 2017.

Source: https://www.anses.fr/fr/system/files/ANSES-COP2018-2022pp.pdf

Sous le vernis, des professionnels de la beauté en danger

Parce qu'ils doivent nous apporter du bien-être, les professionnels de la beauté sont rarement considérés comme des travailleurs à risques en matière de sécurité et de santé. Ceux qui prennent soin du corps des autres le font pourtant souvent au détriment de leur propre santé.
Très rares sont les travailleurs de la beauté à échapper aux troubles musculosquelettiques. L'usage quotidien de produits cosmétiques contenant des molécules chimiques allergisantes ou irritantes pour la peau leur cause de nombreux soucis de santé.
Le problème est particulièrement aigu dans les activités de manucure. Ces dernières années, la mode des ongles artificiels s'est diffusée un peu partout dans les pays industrialisés. Des salons de manucure à bas prix ont littéralement envahi certains quartiers des grandes villes. Des produits chimiques toxiques, notamment des solvants, y sont abondamment utilisés.
La réponse de l'Union européenne à ces menaces pour la santé de dizaines de milliers de travailleurs est insatisfaisante. Ainsi, la Commission européenne s'oppose avec fermeté à la transposition en directive d'un accord-cadre conclu par les partenaires sociaux européens en vue d'améliorer la sécurité et la protection de la santé dans le secteur de la coiffure. Par ailleurs, la législation européenne réglementant la commercialisation des produits cosmétiques protège avant tout les consommateurs, beaucoup moins les professionnels qui les manipulent au moins une trentaine d'heures par semaine.

Source: (2018). HesaMag (17).
http://www.etui.org/fr/Themes/Sante-et-securite/HesaMag

Occupational health and safety in the industry 4.0 era: A cause for major concern?

Real-time communication, Big Data, human–machine cooperation, remote sensing, monitoring and process control, autonomous equipment and interconnectivity are becoming major assets in modern industry. As the fourth industrial revolution or Industry 4.0 becomes the predominant reality, it will bring new paradigm shifts, which will have an impact on the management of occupational health and safety (OHS).
In the midst of this new and accelerating industrial trend, are we giving due consideration to changes in OHS imperatives? Are the OHS consequences of Industry 4.0 being evaluated properly? Do we stand to lose any of the gains made through proactive approaches? Are there rational grounds for major concerns? In this article, we examine these questions in order to raise consciousness with regard to the integration of OHS into Industry 4.0.
It is clear that if the technologies driving Industry 4.0 develop in silos and manufacturers’ initiatives are isolated and fragmented, the dangers will multiply and the net impact on OHS will be negative. As major changes are implemented, previous gains in preventive management of workplace health and safety will be at risk. If we are to avoid putting technological progress and OHS on a collision course, researchers, field experts and industrialists will have to collaborate on a smooth transition towards Industry 4.0.

Source: Badri, A., Boudreau-Trudel, B. et Souissi, A. S. (2018). Safety Science, 109, 403-411.
https://doi.org/10.1016/j.ssci.2018.06.012

Anses - Rapports d'activité 2017

L'année 2017 aura été marquée par des débats nombreux, notamment dans le cadre des États généraux de l'alimentation, mais également par des controverses, en France ou au niveau européen. Pesticides, perturbateurs endocriniens, nanomatériaux, ondes électromagnétiques… autant de sujets qui reviennent avec régularité dans le débat public, parce qu'ils sont sources d'interrogations, voire de craintes pour nos concitoyens, en tous cas, sources d'incertitudes.

Source: https://www.anses.fr/fr/content/rapports-dactivit%C3%A9-de-lagence-0

CNESST - Rapport annuel de gestion 2017

Le Rapport annuel de gestion de la CNESST fait état des résultats obtenus pour l'exercice financier 2017 à l'égard des objectifs du Plan stratégique 2017-2019. De plus, ce document fait le point sur la gestion des ressources et répond aux différentes exigences législatives et gouvernementales en vigueur. Enfin, il présente les états financiers audités, dont ceux du Fonds de la santé et de la sécurité du travail.

Source: http://www.cnesst.gouv.qc.ca/Publications/400/Pages/DC-400-2032-11.aspx

Consolidated annual activity report of the Authorising Officer for the year 2017

This is the Consolidated annual activity report of the Authorising Officer for the year 2017. The report describes Eurofound's activities, particularly its research, information and communication programmes and policy achievements, in relation to the objectives set in the Work Programme 2017. A chapter is dedicated to the management and external evaluation control systems and assessment of their effectiveness.

Source: https://www.eurofound.europa.eu/publications/annual-report/2018/consolidated-annual-activity-report-of-the-authorising-officer-for-the-year-2017

IWH - Accomplishments report 2017

In the spring of each year, the Institute for Work & Health publishes an Accomplishments Report. This report summarizes the research and knowledge transfer and exchange (KTE) projects and activities undertaken at the Institute in the previous fiscal year. The report provides an update on the status of research and KTE projects and activities, and also lists the publications, grants, awards, collaborators and staff in the previous year.

Source: https://www.iwh.on.ca/corporate-reports/accomplishments-report-2017

Les métiers du sport - Dossier

Quand la pratique du sport quitte la sphère du loisir pour pénétrer le monde professionnel, le corps devient le premier outil du travailleur. Une particularité qui a pour conséquence de placer l'individu au centre des actions de prévention des risques. Cependant, les démarches purement individuelles sont insuffisantes. Même pour ces activités, la dimension collective de la prévention ne doit pas être négligée. Elle est possible en agissant sur l'environnement, le matériel ou les règles du jeu.

Source: 2018. Travail & Sécurité (795).
http://www.travail-et-securite.fr/ts/dossier/Les%20m%C3%A9tiers%20du%20sport.html 

Living and working in Europe 2017

The Eurofound's ‘Living and working in Europe 2017' yearbook provides a snapshot of the working lives, employment circumstances and living conditions of people in Europe in 2017. It describes trends and transitions in the areas of labour market change, industrial relations, working conditions and sustainable work, quality of life and public services, the digital age, and convergence in the European Union.
Eurofound reported on the positive trends in employment featuring that policies in the area of working time need to take account of workers' differing needs over the course of their lives. Better work–life balance has an implicit societal value linked to gender equality and quality of life. The yearbook also gives significant attention to quality of life in Europe, mentioning that overall, there has been progress in quality of life, quality of society and quality of public services.

Source: https://osha.europa.eu/fr/oshnews/eurofounds-living-and-working-europe-yearbook-2017-published

EU-OSHA - Rapport annuel 2017

Le rapport annuel 2017 de l’EU-OSHA présente les réalisations dans ses projets phares et prévoit les objectifs futurs. Les activités importantes en 2017 incluent l’achèvement de la deuxième édition de l’enquête européenne des entreprises sur les risques nouveaux et émergents et le sommet final à Bilbao mettant fin à la campagne «Lieux de travail sains» 2016-17, alors que les préparatifs de la campagne 2018-19 «Lieux de travail sains - Maîtriser l’usage des substances dangereuses» ont débuté.
L’EU-OSHA a maintenu une présence forte aux niveaux national, européen et international, en organisant et en participant à des évènements tout au long de l’année. L’Agence a collaboré à des projets avec un certain nombre d’autres organes de l’UE, a continué de contribuer à la feuille de route de l’UE relative aux substances cancérigènes et a été lauréate du prix d’excellence de la bonne administration du Médiateur européen.

Source: https://osha.europa.eu/fr/tools-and-publications/publications/annual-report-2017/view

Rapport d’activité 2017

Intitulé La science et l’expérience, le rapport annuel 2017 de l’IRSST met en valeur les principales réalisations scientifiques et techniques de l’Institut et liste, par champ de recherche, l’ensemble des projets dont les travaux ont débuté en 2017, des rapports édités, des vidéos tournées et des articles publiés dans les revues scientifiques.
Comme trame de fond, le rapport met en relief un aspect moins connu de notre mission : l’expertise et ses retombées. Le personnel de l’IRSST éprouve beaucoup de fierté à mettre son expertise au service de nos partenaires et de la SST en général.

Source: http://www.irsst.qc.ca/Portals/0/upload/5-institut/Rapport-annuel/RA2017_FR.pdf

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